piątek, 17 lutego 2012

Franchising- finansowanie działalności


Franchising
Franchising nie jest formą finansowania w ścisłym tego słowa znaczeniu. Wspominamy o nim dlatego, że może on w znacznym stopniu ułatwić rozpoczęcie
własnej działalności gospodarczej, a także ograniczyć początkowe koszty zwią-
zane z inwestycjami, bieżącym finansowaniem działalności i marketingiem,
a więc zapotrzebowaniem na zewnętrzne źródła finansowania. Franchising jest
długoterminową umową udzielenia biorcy przez dawcę pozwolenia na używanie jego firmy tzn. nazwy, znaków towarowych, nazw handlowych, związanych
z prowadzeniem działalności, technologii i systemów dystrybucji oraz udzielenie
wszelkiej niezbędnej pomocy w tym zakresie.
Dawcami są najczęściej duże, znane
na rynku firmy, często są to międzynarodowe korporacje. Biorcami są natomiast
prywatne firmy lub osoby dopiero rozpoczynające działalność gospodarczą.
W systemie franchisingu działają firmy takie jak: Mc Donald’s, Pizza Hut, Burger
King, Benetton, Bata, Coca-Cola, Pepsi-Cola, Rema 1000, Ford i wiele innych
międzynarodowych korporacji. Wynagrodzeniem dla dawcy są opłaty licencyjne
i opłaty w formie stałych kwot miesięcznych lub określonego procentu od obrotów,
wnoszone przez biorcę.
Korzyści z franchisingu w kontekście finansowym to przede wszystkim:
—  możliwość uzyskania pomocy finansowej w formie pożyczki lub udziału
dawcy franchisingu w kosztach inwestycji
— możliwość dzierżawy sprzętu przez biorcę (nabywanego przez dawcę)
— dostarczanie przez dawcę elementów wyposażenia lokalu
— finansowanie przez dawcę majątku obrotowego (opóźnione terminy płatności)
—  ograniczenie kosztów: marketingu (promocji i reklamy), szkoleń pracowników itp.
—  biorca korzysta z renomy i “siły” dawcy co poprawia jego wiarygodność
kredytową w bankach, oraz pozycję w negocjacjach handlowych z kontrahentami
—  wysokie prawdopodobieństwo sukcesu rynkowego i przewidywalność dochodów
—  zwiększony poziom bezpieczeństwa (korzystanie z “opieki” silnego partnera).
Wadami franchisingu są:
—  ograniczenie samodzielności przedsiębiorcy i jego podporządkowanie firmie dawcy
—  „nierówne siły”, dawca ma zawsze silniejszą pozycję przetargową od biorcy
i może mu narzucać warunki umowy

—  wysokie koszty początkowe
—  ograniczone możliwości ekspansji i rozwoju
— znaczne opłaty na rzecz dawcy zmniejszające zyskowność działalności.

Zobacz także:
http://www.online-finance.pl/

4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Formą finansowania działalności i alternatywą dla kredytów mogą być usługi faktoringowe - https://nfg.pl/porady/uslugi-faktoringowe-dla-malych-firm--co-warto-o-nich-wiedziec-. Faktoring umożliwia szybkie uzyskanie dodatkowych środków finansowych, które przetrzymywane są na fakturach. Najczęściej faktoring odbywa się przez wykupienie od klienta nieprzeterminowanych należności z faktur, przez faktora (jest nim najczęściej wyspecjalizowana firma zajmująca się usługami faktoringu).

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakoś nigdy nie myślałam o tym aby założyć franczyzę, ale myślę, że mój biznes także fajnie sobie radzi. Teraz jeszcze zainteresowałam się segmentacją behawioralną https://push-ad.com/blog/segmentacja-behawioralna-czyli-jak-wykorzystac-zachowanie-uzytkownikow-na-swoja-korzysc/ i już wiem jak takie zachowanie użytkowników przełożyć na moją korzyść.

    OdpowiedzUsuń